Bihari Mihály: Magyar Politika 1944-2004 433-437. old. Osiris Kiadó Bp. 2005
A demokrácia modelljei és a magyar elitdemokrácia
A másik kihívás a kialakult magyar demokrácia felé az, ha az elitdemokrácia legitimációs alapjául szolgáló két tényező vészesen meggyengül: nevezetesen egyrészről a politikusok relatíve jó teljesítménye, döntéseik elfogadottsága, másrészről a szociális érzékük és politikai felelősségtudatuk, s a politikai elit - az elitdemokrácia nagy kísértésének engedve - tartósan elszakad és izolálódik a társadalomtól.
A modern demokráciáknak sokféle típusa és modellje alakult ki, amelyeket elsősorban a kialakult szervezeti és intézményrendszer, a rájuk vonatkozó jogszabályok és jogintézmények értékelése alapján szoktak csoportosítani. A csoportosítások során legalább ennyire fontos a demokráciatípusokat a társadalom igényei, az adott társadalomban domináns politikai kultúrának való megfelelés és az adott demokráciatípusnak a társadalom részéről elismert legitimációs elve szempontjából osztályozni.
A társadalom számára "kínált" és igényei alapján kialakuló fő demokráciatípusok:
1. A résztvevő (participatorikus) demokrácia, amely a politika alanyainak többnyire szervezett, de gyakran spontán és mindenképpen tömeges részvételére épít. Együtt alkalmazza a közvetlen és a közvetett demokrácia intézményeit. Ebben a demokráciatípusban az állampolgárok politikai aktivitása és részvétele magas. A rendszer legfőbb legitimációs elve a részvétel.
2.A gondoskodó (paternalista) demokrácia, amelyben érvényesülnek a politikai elit kiválasztására vonatkozó demokratikus elvek, jól képzett, professzionális politikai vezetőréteg működik magas szociális és politikai felelősségtudattal anélkül, hogy igényelné a tömegek részvételét a politikai életben. A társadalom túlnyomó többsége el is fogadja az aktív és professzionális politikusok működését, a politizálást a társadalmi munkamegosztásban tőle elkülönült szférának és tevékenységnek tartva. A választók nagy része a "gondoskodó" politikai elit társadalmi felelősségérzetében bízva "ráhagyja" a politizálást a pártokra és vezetőikre, amíg szociális biztonságát és a társadalmi "békét" biztosítják számára. A rendszer legfőbb legitimációs elveit a politikai elit relatíve magas szociális érzékenysége és a szociális biztonság, a tartós társadalmi béke jelenti.
3. Az elitdemokrácia hasonlít a gondoskodó demokráciához, de ebben a professzionális politikai elit megakadályozza a tömegek aktív részvételét a politikai életben. A hivatásos politikusok, a politikai szakértők és döntéshozók uralják a politikai életet, a politizálás csak a politikai szervezeteken belül zajlik, féltékenyen őrködnek a politikai szféra autonómiája és elkülönültsége felett. A laikus politizálás lehetőségét lényegileg kizárják (visszahívás, népszavazás, népi kezdeményezés stb.). A közvetett demokrácia abszolutizálásával a laikus választói tömeg politikai részvétele a 4-5 évenkénti választásokra (ezért nevezik "egynapos" vagy "urnademokráciának") szűkül le, a közbeeső időre a politikai elit tagjai "zsákmányként" elnyerik a politizálás privilégiumát, a politizálást a politikai eliten belül tartva. Ennek a demokráciatípusnak a legitimációs alapja elsősorban a profi politikusok jó teljesítménye és az alacsony politikai részvételi igény.
4. Az "irányított" és korlátozott demokrácia csökevényes, átmeneti hatalmi rendszer, amely előbb vagy utóbb a diktatúra vagy a demokrácia valamilyen típusa felé mozdul el. Nevezik (például Adam Michnik) "maskara demokráciának" is, vagy Ágh Attila kifejezésével "demokratúrának", amelyben lényegileg minden fontos demokratikus jog és intézmény létezik, látszólag érvényesül is a demokrácia (nincsenek szoros jogi és intézményi korlátok, mint a diktatúrában), de valójában semmiről sem döntenek demokratikusan. A demokratikus eszközökkel lehet ugyan élni, de eredményt elérni nem lehet. Lényegileg háttérben maradó gazdasági oligarchiák és velük összefonódó politikai csoportok uralják a politikai életet. Ez a rendszer alacsony legitimációs fokkal működik.
5. A laissez faire, laissez passer, "ráhagyó" demokrácia, amelynek ereje a hatalmi intézmények, folyamatok és eljárások nagy szabadságában és állandó jellegű átalakulásában és az így kialakuló dinamikus vagy processzuális egyensúlyban van. A rendszer legitimációját a nagyfokú változatosság, az alternatívák nagy száma és a rendszer változékonysága adja.
Az ismertetett modern demokráciatípusok nem egyenlő értékűek de mindegyik működőképes, átalakulnak és átmennek egymásba, variánsokban kombinálódnak.
Az átmenetet követően kialakult és az elmúlt tíz évben stabilizálódott magyar demokrácia leginkább az elit típusú demokráciának felel meg. Az elitdemokrácia szervezeti és intézményi biztosítékai a magyar demokrácia kialakult rendszerében:
1. A köztársasági elnök közvetett választása, az aktuális parlamenti többségi párt vezetői számára fenntartott kijelölési jog formájában. A társadalom ki van rekesztve az államfő személyének megválasztásából. A köztársasági elnök megválasztása tehát nem is a parlamenti, hanem a mindenkori parlamenti többség szigorúan őrzött jogosítványa, politikai zsákmánya, amelyet távol tart mind a jelölés kiszélesítésétől, mind a választópolgárok döntési jogától. Ez alacsonyabb legitimációt ad a köztársasági elnök személyének és be is szűkíti politikai szerepvállalását.
2.Az Alkotmánybíróság példátlanul széles hatásköre nemcsak kínálta, hanem bizonyos mértékben kötelezővé is tette, hogy az eléje vitt politikai konfliktusokat alkotmányértelmezés vagy alkotmányos értékelés formájában jogi konfliktusokká alakítsa át, és olykor aktívan beavatkozzon a politikai életbe. Az alkotmánybírák kiválasztása egy szűk parlamenti ad hoc bizottság kizárólagos joga, választásuk a mindenkori parlament jogosítványa. A többcsatornás jelölést a politikai elit mind ez idáig elutasította. Ezen szabályok alapján az alkotmánybírák kiválasztása és az Alkotmánybíróság hatáskörének meghatározása a szűk parlamenti pártelitek féltve őrzött jogosítványa, amelyből minden külső kontrollelem ki van zárva.
3. A kormány megdönthetetlensége és a kormányfő kiemelkedően domináns szerepe a kormányzati apparátusban lényegileg megszüntette a kormány parlamenti ellenőrzését, és inkább beszélhetünk a mindenkori kormányzati többség uralmáról a parlament felett, semmint a parlament kormány feletti ellenőrzési jogairól. A kormány lényegileg "pártkormány", amely a pártvezetők döntéseit és kompromisszumos megoldásait alakítja át kormányzati elképzelésekké, és a pártdöntéseket a kormányon és a parlamenten keresztül etatizálják és legalizálják, vagyis alakítják át jogszabályokba foglalt állami döntésekké.
4.Az Országgyűlés elnökének nem kellően szabályozott jogköre - minden parlamenti és alkotmánybírósági fék ellenére - lehetővé teszi, hogy a parlament a kormányzó pártot kiszolgáló szervezetéként működjön, akár a parlamenti munkarend átalakításával, a házszabály félretételével is.
5. A parlamenti bizottságok szerepe háttérbe szorult, s azok hatáskörének és szerepének komoly erősítésére - az éppen ellenzékben lévő képviselőket leszámítva - nincs komoly igény a politikai eliten belül.
6. A parlament jogkörébe tartozó közjogi méltóságok és vezetők jelölése és megválasztása féltve őrzött jogosítványa a politikai elitnek anélkül, hogy bármilyen szakmai, társadalmi vagy testületi jelölési jogot vagy ellenőrzési lehetőséget biztosítana. E körbe tartozik a legfőbb ügyész, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, az Állami Számvevőszék elnöke és helyettesei, a Nemzeti Bank elnöke, az országgyűlési biztosok és a médiakurátorok. Ezek a kinevezési jogok szigorúan őrzött jogosítványai a parlamentnek, kiegészülve a kormányfőt és a kormányzati apparátust megillető kinevezési jogokkal, így az APEH elnökének kinevezése stb. A politikai elit láthatóan semmiféle társadalmi beleszólást vagy kontrollt, alternatív vagy többcsatornás jelölést nem kíván biztosítani azokban az esetekben sem, amikor az egyébként lehetséges lenne.
7. Az elitista demokrácia működését erősíti a népszavazás és a közvetlen demokrácia egyéb intézményeinek a szabályozása a magyar alkotmányos rendben. Az Alkotmánybíróság határozatával megtiltotta az alkotmány "burkolt módosítására irányuló" népszavazási kezdeményezéseket. A politikai-parlamenti elit - 1990 és 1997 között - több esetben erre hivatkozva utasított el népszavazási kezdeményezést. A közvetlen demokrácia intézményei nem tudtak megerősödni a képviseleti demokrácia mellett.
8. A mindenkori kormányzati többség monopolizálta a privatizációs döntések meghozatalát, a privatizáció révén a tulajdoni szerkezet átalakítását, a magánosítás folyamatát. A privatizációs politika mindegyik kormány esetében a támogató politikai osztály és klientúra kiépítésének célját szolgálta, távol tartva a tágabb szakmai, társadalmi ellenőrzés érvényesülését a privatizáció felett.
Az elitdemokráciát erősítő társadalmi összetevők
A magyar társadalom tagjainak politikai kultúráját és magatartását az évszázadok során kialakult mentalitások, a politikáról való vélekedések, várakozások és igények határozzák meg. Az évszázadok során kialakult politikai kultúra néhány markáns jellemzője inkább megfelel az elitista demokráciának, semmint a tömegrészvételen alapuló résztvevői demokráciának. Az elit típusú demokráciát erősítő összetevők a magyar társadalom politikai kultúrájában:
1. Rendkívül alacsony és tartósan alacsony részvétel a politikai életben. Az alacsony részvételi igényt mutatják az eddigi választások és a népszavazások egyaránt. Tartósan alacsony a politikai szervezettség foka, a politikai pártok és a politizáló civil szervezetek tevékenységébe való bekapcsolódás.
Az alacsony részvételi igény ellenére rendkívül magas a társadalom verbális átpolitizáltsága. A mindennapi életet nagy erővel és terjedelemben szövik át a politikáról folytatott verbális megnyilatkozások, eszmecserék, viták és a verbalitás szintjén vállalt konfliktusok. A magas fokú és tömegesen elterjedt verbális politikai aktivitás azonban nem csap át az érdekeket és a politikai akaratokat integráló, artikuláló és érvényesítő politikai aktivitásba.
3. Tömegesen elterjedt attitűd a politikától való távolságtartás, a politika és a politikusok általánosságban való negatív megítélése, az eltérő politikai beállítottságú politikusok és közszereplők rendkívül lesújtó minősítése.
4. A társadalom politizáló csoportjait és a politikai elit tagjait a konfliktusok tárgyalások révén, kompromisszumok formájában történő feloldása, a sokszereplős tárgyalásos demokrácia helyett a konfliktusélezés, a sérelmi politizálás, az ultimátumot megfogalmazó és diktáló tárgyalási mód, a feltétlen és minden áron való győzelemre törekvés jellemzi.
5. Tömegesen kialakult és elterjedt védekező beállítódás "a távolságtartó vagy szemlélődő realizmus" (Babits Mihály) az angolszász típusú "fogjunk össze és oldjuk meg" helyett, ami megoldatlan csapdahelyzetek állandósulásához és szaporodásához vezetett.
6. Az alacsony fokú kompromisszumképesség politikai mintaként jelenik meg a politikusok magatartásában és válik a tömegekben a politikai szocializáció révén elsajátított egyéni politikai beállítódássá.
7. Az állam és a politika megvetése és a tőle való távolságtartás együttjár egyfajta paternalista igénnyel, az "oldják már meg", "mondja már meg valaki, hogy mit tegyünk" tömegesen elterjedt alapállásával.
8. Ebből a beállítódásból következik, hogy a politikai elit és a politikai rendszer legitimációs alapja nem a konfliktuskezelő tárgyalások és kompromisszumok sorozata és az azokban való részvétel, hanem a politikusok által vállalt és olykor végletessé merevített konfliktusok és azok kiélezése, az "ellenség" sikeres legyőzése, végleges kiszorítása a hatalomból, a "barát" bevonása a "bratyizó demokrácia" (Veres Péter kifejezése) keretébe. A társadalom a politizáló elit vezetőitől a "barát" vagy "ellenség" (Carl Schmitt) szembenállását és elhatárolódását tanulja meg.
9. Erős az igény a társadalom tagjaiban az iránt, hogy az új politikai és kormányzati elitek leplezzék le a korábbi kormányzati elitek bűneit - mert a politika eleve bűnös és piszkos tevékenység -, az új politikai vezetésben pedig nagy a késztetés a triumfálásra, az előző kormányzati elit megbüntetésére, örök kisebbségben tartására. A kormányzati hatalom nemcsak az ország kormányzására szolgál, hanem a legyőzött, megelőző kormányzati apparátus megbüntetésére, megregulázására is.
10. Ez a politikai kultúra kedvez a váteszek, az érzelmi alapon politizáló, az ideológiai elhivatottságtól túlfűtött, küldetést teljesítő politikusok előtérbe kerülésének, a modern proskribálóknak, a politikai "ítészeknek", "számonkérőknek".
11. A racionális és tárgyszerű politizálással szemben a politikai kultúra erős érzelmi telítődése a hiperaktív politikusok kiválasztódásának kedvez. A politikai "vezér" iránti társadalmi igény kedvez a monokratikus (egyszemélyes) pártszervezet, a "vezérelvű" kormányfői hatalom létrejöttének és megerősödésének. Ennek kielégítésére szolgál az erősen hierarchikus hatalmi struktúra, a döntési hatáskörök centralizálása, a szervezeti konformitási és a vezérhez fűződő lojalitási kényszerek felerősödése, a vezetők félelme az újrajelölés, az újbóli kinevezés elmaradásától. Ennek elkerülése érdekében saját politikai szervezetük és választóik tömegigényét, az érzelmi politizálásából fakadó várakozásait igyekeznek kielégíteni.
Anélkül, hogy a magyar társadalomban viszonylag szélesen elterjedt politikai attitűdök és politikai kultúrák jellemzését folytatnánk, megállapíthatjuk azt, hogy tömegesen terjedtek el olyan politikai igények a társadalom tagjaiban, amelyek sokkal inkább kedveznek az elitdemokrácia modelljének, annak megszilárdulásának, mintsem a demokrácia más modelljeinek.
Természetesen a demokrácia egyes modelljeit nem lehet felülről bevezetni, rákényszeríteni a társadalomra, vagy "kényszerdemokratizálás" alapján intézményesíteni valamilyen alkotmányos és demokratikus modellt.18 Azt hiszem, érdemes megszívlelnünk Rousseau tételét, amikor azt írja A társadalmi szerződésről című művében "Ha volna nép, amely csupa istenből állna, az a nép demokratikus kormányzat alatt élne. Az embereknek azonban nem való ilyen tökéletes kormányzat."19
Rousseau, aki a demokrácia egyik legnagyobb elkötelezettje volt, tudta jól, hogy a demokráciát nem elég jogszabályokban és intézményekben, szervezetekben megalkotni, intézményesíteni és bevezetni, hanem ahhoz a demokrácia intézményét, - Bibó István szavaival élve - "a szabadság és egyenlőség technikáit" működtetni képes politikusokra és állampolgárokra is szükség van. Mégpedig olyan politikusokra és állampolgárokra, akik tömegméretekben a demokratikus politikai kultúra összetevőit, beállítódásait, vitakultúráját, reagálási képességeit, kompromisszumhajlandóságát, stílusjegyeit és morális kötöttségeit hordozzák magukban.
18 A "kényszerdemokratizálás" ismert és
olykor sikerhez vezető út volt a totalitárius rendszerek külső erők általi legyőzése után. Így
például a fasiszta Németország veresége után a Német Szövetségi Köztársaság
létrehozása és belső politikai rendszerének kényszerdemokratizálásakor
vagy Japán új hatalmi-politikai rendszerének "bevezetésekor" a második
világháború után. A kényszerdemokratizálás sikertelenségeiről és buktatóiról lásd Jacques, Martin:
Üzemképtelen demokrácia. A Nyugat vizitkártyáját nem mindenütt fogadják szívesen. Fordította: Nádori
Attila. Élet és Irodalom, 2004. július 23. A cikk először a
londoni The Guardianban jelent meg.
19 Rousseau, Jean-Jacques: A társadalmi szerződésről avagy a politikai jog alapelvei. [1762]. In J.-J. Rousseau: Értekezések és filozófiai levelek. Budapest, 1978, Magyar Helikon Kiadó, 533.