Gemenci háromszög ---- erdei ballada ---- írói
forgatókönyv
írta: Barcs Miklós
1.jelenet - bevezetõ képsorok a helyszínrõl, a
Duna, parti erdők -
A Duna...felvételek a folyóról, a falukról,
hajnali köd gomolyog a vizek, a házak fölött, lassú,
borongós képek. (közben a fõcím, zöld
betûk) A folyam menti nagy erdõség. Partmenti füzesek,
vízbe hajló nagy fák, titokzatosság, csend, nem
természetfilm-felfogásban. Fokozatos mélyebbre-hatolás
(zenével támogatott képek segítségével)
a "köznapi" természetbe.(pl. a hajóról
a naplemente, a Dunabogdányban felvett parti erdõ - a vízáramlás
visszafelé, gemenci felvételek.) A következõ jelenetet
kezdõ erdõszéli rét.
2. jelenet - vadászat a szigeten -
Az elõtérben rét, a háttérben erdõ,
kb.2/3-1/3 arányban a képmezõn. A kamera rögzítve áll.
Jobboldalról (mivel hátrafelé megyünk az idõben)
lassan bejön a képbe a lovas kocsi, rajta a vadász és
a kocsis. Szintetikus erdei zene. Lovak, kocsis, vadász egysége.
A túlsó ló fújtató orrlyukáról
a két ló fejére megy át a kamera.(itt már
balról látjuk a lovakat) A kocsis feszült arca látszik
(indulatok által vezérelt 25 éves ember vonásai),
a kocsihajtásra koncentrál. A vadász (kis Jávor-bajusz,
ravasz és gyanakvóan összehúzott, mindent észrevevõ szemek,
75 éves elöregedett donhuan) terpeszkedik a hátsó ülésen,
elõtérben életlenül a kocsis jobb válla, törzse és
fejének egy része a képben. Berek lába közé támasztva
puska, szeme ide-oda jár az erdõben. Meglát valamit, lehelve
szól elõre: - Szzzzzzz Jani! - A kocsis gyakorlott kézzel
megállítja a lovakat. Csend, erdei hangokból szõtt
zajzene, halkan roppanó ágak, váltakozva a fák
között suhanó szarvasok, a vadász és egy szarvas
szeme, feláll az öreg a fogatban, megint a fák törzsei
látszanak, vállához emeli a távcsöves puskát,
céloz, felhúzza a fegyvert és a lövés pillanatában
a lovak épphogy érezhetõen megrántják a
kocsit. A puska elsül, a lövés mellé talál.
Fehérrel vége a jelenetnek.
3/a. jelenet - eközben a vadászháznál, istálló,
udvar -
Margit az istállóban tehenet fej.(45 éves, testes asszony)
A tejsugár ritmikus hangja hallatszik a fehér zománcvödörbõl.
A kamera a vödörrõl indít, tiszta fehér képbõl és
a tehén bal hátsó felétõl távolodik.
Margit kövér háta, a feje és a tőgyet fejő keze látszik.
Fejés közben alig hallhatóan dúdolja-énekli
a tejsugár ritmusára:
- Ott árulják a jó tejet / fekve fejik a tehenet... -
eközben a kamera kézre-tõgyre vált. Az arca még
nem látszik. Békés istállóhangulat.
3/b. jelenet - a fogat megérkezik, istálló, udvar -
A helyszín még mindig az istálló, az udvarról
szekérzörgés, ordítozás hallatszik. Az istállóban
kialakult harmóniát az udvari káosz váltja fel.
A fogat az udvar közepén áll, Berek és Jani az elhibázott
lövésen veszekszik, Jani a lovakat rángatja a kötõfékjüknél
fogva, fapapuccsal veri az orrukat és szitkozódik:
- A picike úristenedet te! rángatsz-e még!? - (tá-ti-ti-tá hangsúllyal)
Disznók, tyúkok szaladgálnak a háttérben, általános
a felfordulás. Berek (ordít):
- Hát meg se tudod tartani a büdös lovaidat!? Há' millyen
kocsis vagy te? -
Jani (halkabban visszakiabál):
- Maga meg hol szerezte ezeket a cirkuszi lovakat, idomíccsa vissza õket
a rendesbe, ha tudja! -
B.: - Nem én szereztem, Jani! tudod hogy nem én! mindenki ilyent
kapott a vadgazdaságba' ! Arra hogy ne ráncsák a kocsit,
nem tudod megtanittani üket, há' milyen kocsis vagy, te baromállat?!
- (halkan kezdi újra, beszéd közben jön rá,
hogy minek magyarázkodik, hiszen õ a fõnök, a hangja
folyamatosan emelkedik, kötekedõ üvöltésbe csap át, öreg
szarvasbika a fiatalhoz. Jani lapít, nem szól vissza, de megjegyezte
magának a lehordást. Indulatos pillantás, lopva. A vadászné abbahagyja
a fejést és hátra néz a nyitott istállóajtó felé.
(Enyhén kifejezéstelen, kissé merev tekintet.)
Margit (magában):
- Mi van má' ? Megint veszekednek. -
a kép sárga szalmaszínbe tûnik át, a következõ jelenet
hidegebb õszi napfénysárgából indít.
4. jelenet - reggel a vadászháznál -
Hajnalodik. A vadászház ablaka kinyílik,
kövér, 40 körüli borzas asszony hajol ki rajta. A Margit.
Csipkés fehér hálóingben van, tekintélyes
méretû mellei vidáman bólintanak jóreggelt
az udvarra.
- Jani! - kiabál álmosan. - Behajtottad mán a teheneket?
Mingyá' fejnöm kell! Megdaráltad a kukoricát? Megetetted
a disznókat? Attá' a csirkéknek? - (nem igazi számonkérés,
inkább évõdés, alig észrevehetõ hangsúllyal)
- Nénémasszony - szól a Jancsi, eltérül-fordul
a kukoricagórétól, felpillant a csábos vadásznéra.
- Nem sok ez má' korán reggel egy ilyen tüdõre nekem?
- Rögvest beszólok az uramnak! - A házból horkolás
hallatszik. Reggeli békesség, napfényes zöld áttûnés.
5. jelenet - Berek ballag az erdõben -
Berek szokásos ellenõrzõ körútját végzi,
puskával a vállán. Idegen be nem teheti a lábát
a rezervátumba, és egy vadásznak mindenrõl tudnia
kell a területén. Ennek meg kell látszania a járásán,
a mozdulatain. De lassacskán feloldódnak és elpárolognak
belõle a lelkét felzaklató indulatok, a szereppányva
meglazul, Berek lassan eggyé válik az erdõvel. Az õ szemével
látja a kamera az õszi erdõt, a sárga lombon átszûrõdõ napfényt,
a fény és árnyék játékát.
(Itt erdei zajból szûrt zene, a környezet felel a lelkiállapotra.)
6. jelenet - Jani és Margit kettõse a vadászház
lépcsõjén -
(ritkán néznek egymásra, inkább halkan maguk elé beszélnek,
mintha egyszerre a másikkal és önmagukkal is társalognának)
Margit ül a vadászház lépcsõjén, és
krumplit pucol. Szoknyája szolidan felcsúszva, kivillan a térde
fölött hurkává sodort barna harisnya...a Jani veszte.
Margit alatt két lépcsõfokkal ül Jani, lopva gyönyörködik
a vadásznéban, csendesen beszélgetnek. Jani tréfásan:
- Hogy gondolja nénémasszony, hát fog-e máma a
Pista bá' rabsicot? -
Margit pucolja a krumplit, halkan, bizalmas hangon válaszol:
- Ugyan nem talál az ilyenkor hétközbe' még turistát
se. Nincs mirajtunk kivül senki az egész szigeten.(csak kimondta,
a következõ mondattal gyorsan terel, amivel ravaszul feldühíti
az indulatos természetû Janit.) Még a bajai motorcsónakos
röndérek is csak hétvégin akcióznak. -
- Csak jöjjenek megint errefelé, most elkapjuk a grabancukat, ad
nekik a Pista bá( , géppisztollyal lövöldözni
a vaddisznót! - szól harciasan Jani. Margit csillapítóan:
- Hanem hallod-e, te Jani! Láttalak ám a múlt vasárnap,
nagyon sürgölõdtél a Joli szoknyája körül.
Még a templomból kijövet is magad elé erisztetted!
-
Jani csillapodik is, kicsit szégyenkezve felel:
- Nénémasszony, ne fárasszon, aprók nekem azok
a libák a faluban. A bor is annál jobb, minél régebbi.
-
Jelentõségteljesen Margitra pillant, a menyecske zavarában
rákiált a legközelebbi háziállatra (disznóra):
- Hüccs te büdös! Nem mész onnan! - (malac röffent,
odébbfut)
7. jelenet - este a vadászháznál, udvar, istálló,
konyha -
Alkonyodik, Jani beköti a lovakat az istállóba, szuszogás,
a lovak párálló háta, esti csend, nyugalom. Berek és
Margit a konyhában beszélgetnek. Pista bá( Csanádon
bekerített egy menyecskét. - Te Berek, hát már
a Dunán át is azt kell hallanom, hogy megszorítottad a
Rózsit?! Nem tudsz féket rakni a ronda természetedre?
- mondja Margit.
- Asszony, (a hangsúly a hátsó szótagon, felemelve)
csönd legyen, azt mondjad, mit fõztél vacsorára.
- szól Berek.
- Mit, mit, Pistám, hát finom szarvaspörköltet nokellivel
( a kedvencedet, te disznó!). -
Tesz-vesz Margit a konyhában, rotyogó pörkölt közelrõl,
konyhai képek. Egyszer csak gondol egyet, azt mondja az urának:
- Te, Berek, hívjad már be vacsorára azt az árva
kocsisgyereket. Egész nap lót-fut, gürcöl neked, te
meg csak folyton szapulod...- majd az ura kapzsiságára számítva:
- Szóltál neki egyszer is, hogy itt van ez a tányér
pörkölt, ne, egyél büdös? -
(fontos a párbeszéd ritmusa és a mondatok közötti
szünetek, ráérõsen csordogál a társalgás)
- Van annak a gazdaságtól rendes fizetése, tud az venni
magának, ha megéhezik... Ott az a rengeteg állat az udvarban,
mi kukorica, széna, zab kell annak csak egy hétre számolva?
Még a tetves kocsist is én etessem? - odapillant az asszonyra,
azt gondolja, hogy ha ebben az apróságban enged neki, máskor
keményíthet.
- Na, bassza kutya, híjad be vacsorálni! - egyezik bele. Margit
tovább tevékenykedik, majd kinyitja a konyhaajtót, és
kikiabál a sötétbe:
- Janííí! Janííí! -
Berek az asztalnál ülve összerezzen az éles hang hallatán.
Kisvártatva kopognak, a vadász kikiált:
- Bújj be! - és belép Jani. A fején szürke
mûszõrme usánka (gyorsan lekapja),bekecset, kék
munkásnadrágot, gumicsizmát visel.
- Megtörölted a csimmádat?! - tréfálkozik Berek
- Be ne sarazz ide! Margit nénéd egész nap csak takarit.
Ragyog is minden, igaz-e bogárkám? - nyalint egyet az asszony
felé. A vadászné hátra- fordul a tûzhelytõl:
- Mindjárt kész a vacsora, Pittám, töcs egy kis étvágycsinálót
mindenkinek, hogy jobban csússzon az a pörkölt! -
- Eriggyé( Janikám, ott van a kisüsti a kredencben a polcon.
- A Jancsi feláll, a szokatlan helyzettõl elfogódottan
odamegy a kredenchez, kiveszi a pálinkát és leteszi az
asztalra.
- Na itt van, Pista bá(! - Berek hátranyúl az üvegért,
kihúzza a dugóját, és leteszi az asztalra. Margit
elõvesz három stampedlit, tölt. Szó nélkül
bedöntik, halkan krákognak. Azután esznek, kanalaznak csöndben,
hármasban. Koccanások, evészajok, konyhaképek.
8. jelenet - a TV elõtt -
A kanapén középen Berek, jobbján Margit, balján
Jani, a kamera szembõl, a TV tetejérõl. Kékes fényben ázva
bámulják a (fekete-fehér) képernyõt. Vers
mindenkinek. (hang-kép-szignál) Alfred Jarry: Keringõ c.
versét (ford.: Weöres S.) szavalja el egy versmondó. A filmben
a vers hosszúsága miatt csak részletek láthatóak-hallhatóak.
Miközben a vers megy, egy-egy pillanatra látszik a szereplõk
arca, elõször unalom, orrpiszkálás, a vers végére
a közömbösségen átütõ lanyha figyelem.
- Micsoda baromság! - ásít egy nagyot Berek - Nézzed
csak meg a mûsort, Margitkám, hátha lesz még valami érdekes
ezután! -
- Pista bá(, nehogy tévézzünk már, hoztam
a nénéméktõl egy kis kóstolót a tavalyi
vörösbõl egy flakonnal. - szól Jani.
- Na, ha hoztál, akkor igyunk is valamit, ne csak hiába teljen
el a nap - így Berek.
9. jelenet - a konyhában -
Az asztal sarkánál ül Berek és Jani (mint a próbafelv.
Majorosnál), iszogatnak. Az ivás fázisai, groteszk mimika,
elhúzott, részeg képek, 2-3 percnél nem hosszabbak,
a megfontolt fogyasztás színlelésétõl a
nyílt vedelésig. Folyamatos beszéd nincs, csak részeg
indulatszavak. Jani fiatal szervezete tovább bírja, Berek a széken
hátradõlve, kalapjával az arcán elhortyint.
1O. jelenet - Margit és Jani kettõse, istálló -
Jani a lovakat eteti, Margit nézi, beszélgetnek. A kocsis szénavillázás
közben így udvarol a vadásznénak:
- Nekem ne hazudják közösen azt az oroszok meg az amerikaiak,
hogy fenn voltak a holdon! Ezt direkt nekem találták ki, de én
akkor se hiszem, ha egy hétig bemondják a rádióba.
- Margitnak tetszik a felindult beszéd, lelkendezik:
- Ugy ugy, jól is mondja Jancsikám! Ugy is van! Ugy is van! -
szerelmes pillantást vet Janira, (itt a szem fontos) aki viszonzásul
bevonja a szénába.
- Gyüjjék csak, Margitkám, gyüjjön csak ide! - így
a Jani.
- Nem lehet, ne tedd esztet Jani... - szabódik Margit, de megy. Jani állva
hágja a vadásznét, aki a szénában fekszik
a hátán. (A kamera a harisnyahurkáról indul, egész
képre érkezik.) Rövid kép, feszült zene (zablalánc-csörgésbõl,
szalmazizegésbõl, istálló-hangokból a villanykörte
zúgásába megy át). Az istállóban
félhomály van, 25-ös izzó világít,
a jelenet végén a kamera ráközelít, a körte
kipukkad. Feketébõl indul a következõ jelenet.
11. jelenet - 2. reggeli jelenet, hálószoba -
Berek alvó arcáról indul a kamera, vekkeróra-ketyegéses ébredés,
mellette üres az ágy, Margit már a konyhában tesz-vesz.
Valami homályosan rémlik a vadásznak a tegnap estérõl, "megszimatolja",
hogy nincs minden rendben. Margit bejön a hálószobába,
a másnapos Bereket ápolja, nem korholja, bûn- tudatosan
sürög-forog körülötte, borogatást rak a homlokára.
A nagy vadász az ágy szélén ül, és
nyöszörög.
- Sebaj, Pittám, csinálok én neked délire egy jó kis
kocsonnyát...attól meggyógyulsz. - így Margit, és
visszamegy a konyhába. A vadász fejérõl közeli,
megviselt, piros, másnapos arc. Halkan mormog maga elé, Jáger-kezeslábasban.
- A büdös Jani bora...mit csináltak ezek, mikor lealudtam...?
- (közelkép a vérágas szemeirõl és
a homlokáról, a kamera alá néz)
12. jelenet - Jani részegen fetreng szerelmi bánatában
a kertek alatt -
A kocsis ül egy fa tövében, üveg pálinka a kezében,
a tegnapi eseményeken töri a fejét, közben halkan énekelget
az õszi napsütésben.
- A buszvezetõnek / vörös a macája
elöl áll a buszban / rézdrót a bukszája...-
Maga elé mered, mint az elõzõ jelenetben Berek, de az
egész (ülõ) alak látszik a képen. Pirosba áttûnés,
a halászlé színében folytatódik a köv.
jelenet.
13. jelenet - halászléfõzés -
Rotyogó halászlérõl indul, Berek készíti
nagy szakértelemmel a vadászház udvarán. A kondér
alatti tûz látványa. Passzív képek, kevés
történés, itt fordul át a sztori a második
(utolsó) szakaszba. Fõzés - elmélkedés.
A kocsis jön az istálló felõl, beleszimatol a levegõbe,
tûnne el a szobája felé, ki a vadász látószögébõl.
- Kettõt jobbra, egyet balra, ugye, Jani, mint a huszároknál!
- szól oda Berek.
- Mirõl beszél, Pista bá' ? - kérdez vissza bûntudatosan
Jani.
- Azt te tudod a legjobban... - mondja halkan Berek, és rakja a fát
a bogrács alá. A konyhában a vadász és a
felesége némán kanalazzák a hallevest, a kocsis
a szobájában a térdére rakott tányérból
eszik, kézbõl töri hozzá a kenyeret. Berek beszól
az ajtón:
- Na fogjál be, Janikám! -
14. jelenet - fogat az erdõben II. -
Megy a lovas kocsi az erdõben, a kép a film elejére emlékeztet.
Berek ül a hátsó ülésen, kezében a puska,
halkan - látszólag mellékesen - odaszól a kocsisnak
az elsõ ülésre:
- Hát elkaptad a Margitot, Jani. - Nem kérdés, nem dühös
számonkérés, fenyegetõen nyugodt megállapítás.
A kocsis a nyakát behúzva ül a bakon, füleli, hogy
a vadász felhúzza-e a puskát, válaszolni nem mer,
meredten figyeli a lovak háta fölött az utat. A vadász
arcából kegyetlen héjatekintet száll a kocsis tarkójára,
felhúzza a puskáját, (itt a szünetek hossza fontos) és
elsüti a levegõbe. A lovak megiramodnak, a fogat kiszalad a képbõl.
A lövés visszhangzik az erdõ felett.
15. jelenet - asszonyverés a hálószobában -
Berek beszorította Margitot a hálószobába.
- Margit, te kurva, hol van a te helyed?!...hát hol a te helyed... -
ezt ismételgeti tanácstalanul, és üti Margitot, tángálja,
ahol csak éri. Az szótlan daccal tûri, - ezen túl
kell esni, gondolja. Aztán Berek leteperi az asszonyt az ágyra és "megerõszakolja",
a kényszer átcsúszik egy kétségbeesett búcsú-
kefélésbe.
16. jelenet - a túlparti csárdában -
Berek vadász és Jani kocsis dorbézolnak a csárdában,
a többi asztalnál elszórtan üldögélnek,
egy cigányzenekar húzza.(egyedül ülõ és
ketten-hárman beszélgetõ emberek a szomszéd asztaloknál,
aztán Berek és Jani asztala látszik) Fõnök és
beosztott keményen huzakodnak, a tét az asszony a vízen
túl. Egymással szemben ülnek, bort isznak, szidják,
hibáztatják egymást, dalversenyt rendeznek. Berek kezdi:
- téjeszelnök ha bemegy a kocsmába /
harminc felest belegyaláz magába /
elalszik az olajkályha tetejin /
megolvad a mübürkalap a fejin...-
Jani folytatja:
- salabakter ha bemegy a kocsmába /
harminc felest belegyaláz magába /
elalszik a vasuti sin tetejin /
átsuhan a dizelmozdony a fejin...-
(a szereplõk egyenesen a kamerába énekelnek)
A dalverseny után verekedésre készülnek, a többiek
szétválasztják õket. A cigányzenekar rázendít
egy békéltetõ számra, (Bögre bögre zsíros
bögre(. A prímás a fülükbe húzza, együtt
(hamisan) éneklik:
- Bögre bögre zsíros bögre / a hasam nincs rég
megtöltve
Feleségem csinálj egy kis nokedlit
Bögre bögre zsíros bögre / addig nem ülsz te a szögre
Amíg nem fõzöl nékem egy fazéknyit...-
A kocsmából áttûnik a kép a vadászház
hálószobájába.
17. jelenet - a vadászné a hálószobában
-
A szigeten az asszony választ, Berek, az öregember dunnáját
dühödten porolja, ezalatt a kocsis kamrájában a szerszámok
ugyanarra a ritmusra lassan eldõlnek.
18. jelenet - a kamrában -
A kocsis és a vadászné egymás kezét fogva
szótlanul ülnek az ágy szélén. Az ajtó nyitva,
kinn a sötétségben zuhog az esõ. A részeg és
elszánt Jani kiröffint Margit elé egy papírszázast,
amin jól látszik a babáját magához szorító,
a viharon átszáguldó kocsis - felhívás a
szökésre. Felállnak és kimennek az ajtón.
19. jelenet - a szöktetés -
Jani rabolja Margitot lovas kocsin az esõs, villámfényes éjszakai
erdõn át. (lehetõség szerint a régi papírszázason
látható kép nyomán)
20. jelenet - magány -
Berek erejét vesztve, megöregedve, magábaroskadva ül
az ágyon az üres vadászház félhomályos
hálószobájában, a fejét tenyerébe
hajtva.
Vége